Samen werken aan bereikbaarheid

Dinsdag 23 juli 2013

Eindelijk tijd en ruimte gevonden om mijn eerste Mening op de Markt te schrijven. Een eigen initiatief wat ik eind vorig jaar bedacht bij de lancering van onze nieuwe websites www.totaalplaatje.nl en www.bollenbellen.nl

Hierin wil ik mijn eigen visie op de markt regelmatig met u delen, met hier en daar een persoonlijke ‘touch’.

Dat de eerste bijdrage zo lang geduurd heeft, na lancering van de websites heeft één belangrijke reden: mijn in november vorige jaar geconstateerde nierziekte die inmiddels gelukkig na zeven maanden aan de beterende hand is. Het heeft mijn kijk op het leven enigszins veranderd en ook ik kan nu op 48-jarige leeftijd zeggen dat gezondheid het allerbelangrijkste in het leven is.

Inspiratie

De inspiratie voor deze column kreeg ik gisteren in de doorgaans als komkommertijd bekend staande TV-zomerperiode bij het zien van twee programma’s bij de NTR. De eerste aflevering van het door Coen Verbraak gemaakte ‘kijken in de ziel’ en de tweede aflevering van de prachtige documentaire ‘iedereen journalist’. Voor mensen die het niet weten mijn oude ‘steel’ en nog steeds iets wat mijn interesse heeft. Ook nu iedere journalist het moeilijk heeft en er nauwelijks nog droog brood in te verdienen valt.

In ‘iedereen journalist’ zie je verandering van papier naar digitalisering en alles wat hier mee te maken heeft. Pff wat kan een wereld veranderen met allerlei opkomende fraaie en goede nieuwssites. En wat speelt onze wereld hierin een  grote rol met de smartphones en tablets. Maar ook hoe bereik ik mijn doelgroep nog in de alsmaar drukker en sneller wordende advertentiemarkt. Fascinerend om te zien.

Hoe bereik ik mijn doelgroep is ook één van de vragen die ik mij vaak stel als ondernemer. Of steeds belangrijker hoe informeer ik mijn doelgroep?  De vernieuwingen en veranderingen stapelen zich in hoog tempo op en nopen ons daar continue op in te spelen. Doe je dit via nieuwsbrieven of via nieuwsitems op je sites, of via social media als Facebook of twitter? Zegt u het maar als u het weet.

Vandaar ook dat ik zo benieuwd was naar wat grote ondernemers in de nieuwe serie van Coen Verbraak hierover te zeggen hadden. In zes afleveringen zal deze rasinterviewer, die eerder succesvol was met series van ‘kijken in’ met strafpleiters, artsen en topcoaches, hierop proberen een antwoord te vinden.

In de eerste aflevering stelde Verbraak een aantal op het oog eenvoudige vragen zoals ‘hoeveel uur werkt u als ondernemer, kun je ondernemer worden leren en wat is belangrijk als ondernemer. En vooral die laatste vraag triggerde mij. En van alle grote ondernemers en CEO’s die hierop hun antwoord formuleerden bleef er mij maar één echt bij en dat was die van Corendon’s CEO Atillay Uslu die antwoordde met de 5 F’s; focus, focus, focus, focus en focus.

Zijn vliegtuigmaatschappij is in 20 jaar tijd uitgegroeid tot een multinational van wereldformaat en dat kan maar op een manier via focus, focus, focus, focus en focus.

Focus is ook iets wat in onze business ook steeds meer gevraagd wordt. Door de alsmaar sneller gaande integratie van voice en data komen telecom en IT bedrijven steeds meer op elkaars speelveld. Er is mijn inziens maar een manier om hier goed mee om te gaan; samenwerken en focus.

Dat is dus ook wat we nog meer gaan doen met ons bedrijf. Nieuwe zaken die we oppakken zijn voip telefonie, mobile device mangement en kostenbesparingstrajecten. Vooral het laatste wordt een steeds belangrijker issue omdat wij heel goed begrijpen dat telefonie voor u als ondernemer een grote kostenpost is. Meedenken met u als ondernemer. Misschien een mooie titel voor de volgende mening.

Tot de volgende Mening,

Joost Schimmel